wtorek, 8 września 2015

Fiat 125p

Fiaty 125p w wersji sanitarnej stanowiły trzon kolumn transportu sanitarnego na terenie całego kraju. Produkowane masowo na warszawskim Żeraniu służyły w pogotowiu przez wiele lat. Oficjalnie produkcja Fiata w wersji sanitarnej rozpoczęła się w 1972 roku i trwała aż do roku 1991. Fiaty, mimo iż mniejsze, miały zastąpić (i zastąpiły) karetki budowane na podwoziu samochodu Warszawa 203A.
Istniały dwie podstawowe wersje sanitarnych Fiatów 125p: karetka pogotowia i karetka lecznictwa ogólnego (bardziej przypominająca zwykłe kombi niż karetkę). Oprócz tego powstała również wersja z wysokim dachem, która poprawiała komfort pracy personelu medycznego.
Na tą właśnie wersję chciał bym zwrócić dziś uwagę. Nie zachowało się, a przynajmniej ja takiego nie znam, żadne zdjęcie które pokazywało by taką karetkę w służbie w warszawskim pogotowiu. Jedyne jej ślady pochodzą z filmów w których takie karetki występowały: "Przepraszam, czy tu biją?" (reż. Marek Piwowski; prod. 1976) oraz "Brunet wieczorową porą" (reż. Stanisław Bareja; prod. 1976).

W jednej z rocznicowych broszur wydanych przez WSPRiTS Meditrans znalazłem taką oto informację:
"Lata 1972-1976, okazały się istotną rewolucją transportową. Na miejsce wykorzystywanych przez wiele lat ambulansów sanitarnych typu Warszawa, do eksploatacji wprowadzone zostały ambulanse sanitarne na bazie samochodu Fiat 125p z podwyższonym dachem, które Fabryka Samochodów Osobowych w ilości 110 sztuk wyprodukowała "w czynie społecznym" dla Stołecznej Kolumny Transportu Sanitarnego."
Nie wiem na ile ta informacja jest prawdziwa i czy można wierzyć że powstało ich aż 110 sztuk. Być może uda się dotrzeć do jakichś materiałów źródłowych i potwierdzić, bądź zaprzeczyć tej informacji.

"Przepraszam, czy tu biją?"

"Brunet wieczorową porą" - Na drzwiach widać napis "Kolumna Transportu Sanitarnego m. st. Warszawy" (źródło: Filmoteka Narodowa)

Ta same wersja Fiata, lecz tu w barwach łódzkiego Pogotowia Ratunkowego (źródło: Filmoteka Narodowa)