Pod koniec roku 1944, po oswobodzeniu Pragi, dr Aleksander Mul, dostał od Zarządu Miejskiego m. st. Warszawy - Wydział Opieki i Zdrowia zgodę na zmontowanie i uruchomienie (na własny koszt!) samochodu do przewozu chorych. Dr Mul poprosił o pomoc przy budowie pierwszej powojennej karetki pogotowia Pana Wacława Deruga, swojego znajomego, właściciela przedwojennego warsztatu samochodowego przy ul. Książęcej. Na ten cel dr Mul przeznaczył swój prywatny samochód Mercedes 170, a właściwie to co z niego ocalało. Samochód przez cały okres okupacji ukryty był w szopie w której na co dzień urzędowały kury. Tak samochód wspomina Pan Deruga: "W na wpół zgniłej szopie stał brudny, zakurzony wrak samochodu. Nie było w nim drzwi, szyb, ani żadnych zespołów. Przez wiele lat gnieździły się w nim kury... Nie wyobrażałem sobie w jaki sposób można uruchomić rozmontowany doszczętnie samochód nie mając narzędzi i materiałów potrzebnych do naprawy. Nie mogąc odmówić doktorowi współpracy bez większej nadziei zabrałem się za poszukiwanie różnych części. W piwnicy jakiegoś domu stał zakurzony silnik. Na strychu innego domu leżała chłodnica i inne części. Jeszcze gdzie indziej znaleźliśmy koła i opony. Brak było jednak jednej dętki. Nie mieliśmy skrzyni biegów..."
Samochód przetransportowano do opuszczonej hali zakładów "Perun" gdzie zaczęła się jego odbudowa i przebudowa na karetkę.
"W halach fabryki zbierałem ścinki blach, kątowników i kawałki rur - wszystko było mi bardzo potrzebne, każdy kawałek blachy czy śrubka przedstawiały dużą wartość...
Odciąłem karoserie z tyłu, dorobiłem przedłużenie. Doktor dostarczył drewniane drzwi, wystarał się o lakier którym namalowaliśmy czerwone krzyże. Płótno na nosze przyniósł również doktor, a same nosze zrobiłem z rur. Mimo zaabsorbowania swymi obowiązkami doktor zawsze znalazł trochę czasu aby mi pomóc - np. przy dźwiganiu podzespołów."
Tak oto w styczniu 1945 roku pierwsza powojenna karetka Pogotowia Ratunkowego była gotowa do niesienia pomocy.
Druga karetka (prawdopodobnie samochód Fiat lub DKW) została uruchomiona w marcu 1945 roku i od 1 kwietnia 1945 roku zaczęła obsługiwać lewobrzeżną cześć warszawy z nowej, tymczasowej stacji pogotowia przy ul Hożej 41.
"Mercedes 170 - własność dr Mula - przerobiony na karetkę, pierwszą w służbie warszawskiego pogotowia. Jazdę próbną odbył dr Mul wraz z małżonką na trasie Warszawa - Wiązowna - Otwock - Warszawa" |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz